Hoppa till huvudinnehåll

Designprinciper

1. Utgå från målgruppens behov

Om du inte vet vilka användarna är och vilka behov de har kommer du inte bygga rätt sak. Gör inga antaganden. Utforska, gör användarstudier och analysera data.

2. Etisk och inkluderande design

Det vi bygger ska fungera för alla. Tillgänglighet och användbarhet står i första rummet. De som är i störst behov av våra tjänster är ofta de personer som har svårast att använda dem. Arbeta inkluderande och prioritera att våra system och tjänster ska kunna användas av alla.

3. Helhet

Ha förståelse för kontexten. Vi designar flöden, kundresor och tjänster, inte enstaka webbplatser. En tjänst är något som hjälper människor att göra något. Vårt jobb är att ta reda på i vilka sammanhang våra användare befinner sig i och skapa tjänster som tar hänsyn till dessa.

4. Iterera

Arbeta med ständiga förbättringar. Vi är aldrig klara med något; allt kan alltid bli lite bättre. Det bästa sättet att bygga bra tjänster är att börja smått, testa med användare och iterera. Om och om igen. Om en prototyp eller skiss inte fungerar, var inte rädd för att skrota den och börja om. Misslyckas tidigt och gör om.

5. Datadrivet

Tillämpa alltid ett datadrivet arbetssätt. Gissa inte - ta beslut utifrån fakta. Detta gäller både under analysfasen och utvecklingsfasen, men också när en tjänst eller ett system är lanserat. Gör fältstudier, intervjua användare, analysera hur liknande tjänster ser ut och används. Testa skisser och prototyper med representanter ur målgruppen. Använd analysverktyg för att se hur en tjänst fungerar i drift och var eventuella problem eller flaskhalsar uppstår. 

6. Arbeta enligt en designorienterad process

Design bygger på att kontinuerligt involvera användare i designprocessen för att se till att lösningen blir lätt att använda för målgruppen. Det är en iterativ process som består av fyra delar: utforska målgruppen och användningssituationen, definiera målgruppen behov och mål med användningen, utforma och utforska lösningsidéer, specificera lösningar och testa med målgruppen.

7. Enhetlighet

Det är viktigt att våra användare känner igen sig i mötet med Migrationsverket. Det skapar förtroende och trygghet. Därför strävar vi efter enhetlighet. Var konsekvent när det gäller designmönster, grafiskt uttryck och språklig tonalitet - även mellan olika tjänster och system.